Prei stamppot met krokante pangasiusfilet

Hoewel Nederland zaterdag en zondag nog bedekt was met een flinke laag sneeuw, was het woendag in Den Bosch heerlijk weer! De temperaturen tikten zo'n beetje de 15 graden celcius aan, en dat vind ik echt heerlijk. Ik kan niet wachten op de lente! Daarom een winters (want je weet het maar nooit in Nederland, volgende week ligt er vast weer sneeuw) gerecht een beetje omgetoverd tot een beetje meer lente: prei stamppot met mascarpone en krokante pangasiusfilet. Een wat lichter variant van de bekende stamppot boerenkool, waarvan ik vind dat dat écht een gerecht is die je alleen moet eten als het hartje winter is. En vis en stamppot is een goede combinatie ben ik achter gekomen!  

 

 

Ingrediënten voor 2 personen: 500 gram iets kruimige aardappelen - 1 prei - 2 pangasiusfilets - 3 eieren - 3 eetlepels
- mascarpone - meel - boter - viskruiden - peper en zout

 

Dit recept vraagt een goede timing, omdat je in drie pannen tegelijk aan het koken bent. Sommigen kunnen goed multitasken, maar voor mij vergde het enige voorbereiding. Lees het rececpt daarom eerst een keertje door voordat je begint :).

 

Schil de aardappelen en spoel ze even af onder de kraan. Snij de prei in halve ringen. Niet te dun, anders blijft er niets meer over. Een centimeter gaat goed. Halveer de aardappelen en zet ze op het vuur in een pan met water. Voeg pas zout toe als het water kookt, want als je in het begin al zout toevoegt, duurt het langer voordat het water kookt. De aardappels die ik heb gebruikt waren niet zo groot en ik heb ze ook nog eens gehalveerd, dus de garingstijd is een stuk korter geworden. Daarom mag de prei er gelijk bij als het water aan het koken is. Ik heb een kooktijd van ongeveer 10 minuutjes aangehouden. Als je merkt dat de aardappels dan nog niet gaar zijn, probeer je de prei er uit te halen met een schuimspaan om die even apart te houden.

 

Kook ondertussen twee eitjes op de manier die jij lekker vindt. Ik heb ze iets te lang gekookt, want ik had gehoopt op een zacht eigeel. Maar goed, leer voor de volgende keer. 

 

De pangasiusfilets worden in een jasje gestoken. Hoe? Dep ze eerst goed droog met wat keukenpapier. Leg een schaaltje klaar met een geklutst ei en een bord met (gezeefd)meel. Haal de filets eerst door het ei en dan door het meel. Hou je van een iets dikker jasje? Haal ze dan nog eens door het eimengsel en het meel. Bak de filets in boter in een koekenpan. Zorg ervoor dat de filets niet aan de pan plakken, dus hou ze regelmatig in beweging. Na ongeveer 10 minuutjes zijn ze klaar.

 

Giet de aardappels en prei af als ze gaar zijn en giet ze terug in de pan. Voeg eerst twee eetlepels mascarpone toe en stamp het geheel fijn. Proef de stamppot en als je denkt dat het nóg iets romiger kan, voeg dan nog een derde eetlepel mascarpone toe. 

 

Maak het geheel op een bord door twee flinke scheppen stamppot op te scheppen, er de vis op te leggen (bij mij waren dat twee helften), en de eitjes te halveren. Als je geluk hebt, loopt het smeuige eigeel zo op je stamppot! 

 

Smakelijk eten! Laat je weten hoe het is gegaan? 


Reactie schrijven

Commentaren: 0