Yoghurt taart met bosbessen

Dinsdag had ik echt absolute baking cravings, ik moest en zou iets bakken. Na een korte zoektocht op het internet kwam ik op het idee om yoghurt cake te maken. Nog nooit gedaan. En na een kijkje in de diepvries vond ik zakjes met blauwe bessen. Sweet! 

De bedoeling was om een cake te maken, maar deze variant rijst niet genoeg om cakewaardig te zijn.. Vandaar dat hij omgedoopt is tot taart :)

 

Het recept voor de yoghurt taart is super simpel. Maar 7 ingrediënten, en je hebt ze waarschijnlijk allemaal in huis. Misschien de blauwe bessen niet, maar daar heb ik een tip voor. Koop op de markt een aantal bakken blauwe bessen voor weinig. Ik heb laatst op de markt in Den Bosch 6 bakken blauwe bessen gekocht voor 4 euro. Dat is toch geen geld? Maak thuis porties van ongeveer 100 gram en doe ze in boterhamzakjes. Deze zijn in de diepvries zeker een paar maanden houdbaar. Ze zijn geschikt voor meerdere doeleinden, door je yoghurt, smoothie en zelfs taart!  

Dit recept is geschikt voor een taartvorm met een diameter van 20 cm. Klein maar fijn taartje! Er gaan ongeveer 8 porties uit.

 

Ingrediënten:
- 2 eieren - 50 gram boter - 30 gram suiker - 100 gram yoghurt - 100 gram meel - 100 gram blauwe bessen - theelepel bakpoeder

 

Verwarm de oven voor op 180 graden celcius. Mix de eieren, boter, suiker en yoghurt met de mixer tot een vloeibaar geheel, op de hoogste stand van de mixer. Voeg nu beetje bij beetje de meel toe, mix op de laagste stand van de mixer. Als alle meel is opgenomen voeg je het bakpoeder toe, en mix je nog een minuut door op de hoogste stand. Vet een bakvorm in met boter of bakspray (ik gebruik altijd die van Bübör, een mega spuitbus), en giet het mengsel erin. Druk nu een voor een de bosbessen erin en roer ze door het mengsel met een lepel, zodat overal wat bosbes zit. 

 

Bak de taart af in 25 minuten. Ik heb na 20 minuten aluminium folie over de taart heen gedaan, omdat ik bang was dat hij anders zou verbranden. 

 

Als je gezond wil doen (maar 30 gram suiker in de hele taart), kun je hem prima zo eten, hij is lekker sappig van de bosbessen, maar als je iets extra's wilt kun je altijd nog een creamcheese topping maken met poedersuiker. Ik heb het niet  gedaan omdat ik na al het carnavallen van afgelopen weekend toe ben aan een beetje compensatie... ;)

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0