Hartig surprise ei

Op Facebook volg ik een handvol accounts die filmpjes van voedsel online zetten. Ze laten zien hoe je gerechten maakt en het ziet er ZO makkelijk uit! Een filmpje van een avocado gevuld met ei en omwikkeld met bacon zag er zo heerlijk uit dat het water me in de mond liep en ik dacht dit móét ik maken! Ik laat natuurlijk stap voor stap zien hoe! En geef toe: de naam Hartig surprise ei is echt goed bedacht ;)

Het ziet er allemaal heel makkelijk uit op het filmpje. Je kookt een ei, zorgt dat de binnenkant zacht blijft, ontpit en ontvelt een avocado, stopt het ei in de avocado, en omhult hem met reepjes bacon. Maarja, hoe makkelijker het er uit ziet, hoe moeilijker het natuurlijk is in het echt. En vooral met mijn skills. 

 

Het koken van een ei met zachte binnenkant ging me redelijk goed af. Ik testte er eentje uit en die was echt perfect, dus ik kon door naar het volgende punt. Cruciaal punt, want ik had maar 1 avocado. En aangezien de kwaliteit van avocado's deze periode niet altijd constant is, zou ik erg verdrietig worden als deze ene avocado ook net een slechte avocado zou zijn. Lichtelijk zenuwachtig sneed ik hem doormidden en halleluja! Een prachtig groene binnenkant met kleine pit shinede me tegemoet. Oh een tip voor mensen die nooit avocado's eten: snij de avocado in de lengte doormidden, en niet door de breedte. Anders krijg je de pit er never nooit uit. 

 

Ik haalde de schaal van het ei af en probeerde hem te passen in de avocado, maar het gat was natuurlijk veel te klein. Met een lepel heb ik hem beetje bij beetje passend gemaakt. Hierna heb ik de avocado helften ondersteboven op een snijplank gelegd en heel voorzichtig de schil eraf gehaald. Dat ging verrassend goed met mijn lompigheid. 

 

Hierna heb ik de avocado gevuld met het ei en heb ik het ontbijtspek eromheen gewikkeld, zodat er geen groen meer te zien was. Dit vond ik het lastigste van allemaal, want het ontbijtspek bleef er helemaal niet goed omheen zitten. Hoe doen ze dat toch in die filmpjes? Daar gaat nooit wat fout. Ik denk dat ze het daar 60 keer proberen voordat er echt een goed shot uit komt. Ik had niet zoveel tijd en heb de avocado maar gewoon in de oven gelegd. Dan maar niet 100% omwikkeld. 

 

Ik heb het surprise ei gebakken op 160 graden voor ongeveer een kwartier. Na 9 minuten heb ik hem omgedraaid, zodat alle bacon lekker krokant bakte.

Het was een heel gedoe, maar het resultaat mocht er wezen. Echt heel erg lekker. Alleen wel een bewijs dat filmpjes op Facebook niet zijn waar ze op lijken... Of ik ben gewoon erg onhandig natuurlijk. En het eigeel is helaas helemaal gestold, dus het surprise ei is iets minder surprise. Maar het is er niet minder lekker om geworden. ;)

 

Vind je deze blogpost leuk? Of heb je tips? Laat een reactie achter! 

Reactie schrijven

Commentaren: 0