Sajoer boontjes van Conimex met gehakt en rijst

Ik vond een smaakpasta in mijn voorraadkast voor sajoer boontjes, wat er waarschijnlijk al een heeele tijd lag. Tijd om ermee te koken dus! Vet benieuwd, want ik heb het nog nooit gehad en ik kan eigenlijk helemaal niet tegen pittig! #pussy #gewoondoen 

Ingrediënten voor 2 personen: 1 conimex boemboe voor sajoer boontjes - 200 gram sperzieboontjes - 100 gram rijst - 300 gram gehakt - zak conimex cassave kroepoek - gebakken uitjes - gehaktkruiden - 

 

Oke, de vlees/groente verhouding is in dit recept niet helemaal acceptabel, ik hoor mijn docenten van de HAS al hardop denken: Wieke zo hebben we je niet opgevoed. Maar aangezien we geen zin hadden in een bord vol boontjes, hebben we gewoon extra vlees gedaan. 

 

Oh en een waarschuwing, hou je - net als ik - niet van pittig, voeg dan niet gelijk het hele pakje boemboe toe, proef telkens een beetje. Maar aan de andere kant, als je het nooit probeert kom je er ook niet! 

 

Schrik niet, dit is het simpelste recept ooit. 
Zet twee pannen water op en breng ze aan de kook. Dop ondertussen de boontjes, halveer ze, en kook ze ongeveer in 10 minuten gaar. Doe ook de rijst in een pan en kook met een beetje zout zo lang als er op de verpakking staat (mijn zilvervliesrijst 8 minuten). Rul het gehakt zonder olie in een grote pan of wokpan. Kruidt met de gehaktkruiden. Voeg als het gehakt bruin is de boemboe toe. Ik heb ook een beetje water toegevoegd, maar dat hoeft niet perse.

 

Als je de bovenstaande stappen succesvol doorlopen hebt (ik acht dat 99% kans), ben je eigenlijk al klaar! Giet de boontjes af en doe ze bij het gehaktmengsel. Giet de rijst af en zet alles op tafel. Trek de zak kroepoek open, eet een paar kroepoekjes, schep wat rijst op een bord, hierover gehakt met boontjes, de gebakken uitjes en de kroepoek die je nog niet opgegeten hebt ;)

 

Uiteidelijk viel de pittigheid me erg mee! #notsopussyafterall 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0